یدک چی
مقالات مرتبط

تاریخچه شرکت سوزوکی


تاریخچه شرکت سوزوکی

یکی دیگر از برندهای ژاپنی موفق و خوش نام در صنعت خودروسازی سوزوکی است. این کمپانی نیز مانند هوندا مرسدس بنز و برخی برندهای غول این صنعت، هم نام بنیان گذارش یعنی میچو سوزوکی است .این برند چند ملیتی، در ساخت انواع وسایل نقلیه مهارت دارد و حتی در زمینه ساخت ویلچر نیز فعالیت می کند .

سرآغاز کمپانی سوزوکی

سوزوکی نام شرکت خودرو سازی ژاپنی است که از حدود یک قرن پیش در این حوزه فعالیت می کند .سوزوکی در ایران نیز مونتاژ می گردد که طرفداران زیادی دارد . این کمپانی علاوه بر اتومبیل به تولید انواع موتور های درون سوز ،موتور سیکلت و خودروهای همه  جا رو می پردازد . در ادامه از این مقاله یدکچی به معرفی کامل این شرکت و تاریخچه آن از گذشته تا کنون خواهیم پرداخت .

تأسیس کمپانی سوزوکی

تأسیس اولیه کمپانی سوزوکی توسط ” میچیو سوزوکی ” در شهر هاماماتسو در ژاپن بود. این شرکت ابتدا به تولید ماشین‌ آلات صنعتی پرداخت . بعد ها این شرکت به تولید خودرو مشغول شد .از اونجایی که شرکت سوزوکی در حال رشد و پیشرفت بود، میچیو سوزوکی تصمیم گرفت تا زمینه‌ی فعالیت شرکت خودش رو در بازارهای جهانی و همچنین ژاپن گسترش دهد. بنابراین در سال ۱۹۳۹، مالک سوزوکی شروع به طراحی خودروهای کوچک کرد. میچیو سوزوکی تونست چند خودروی کوچک مختلف طراحی کنه و نمونه‌های آزمایشی اون‌ها رو برای تست و بررسی ایراداتشون بسازه اما این مدل‌ها هیچ وقت به مرحله تولید نرسیدن.

 

 

کمپانی سوزوکی بعد از جنگ جهانی دوم 

ژاپن پس از جنگ نیاز زیادی به خودروهای شخصی قابل اعتماد و ارزان داشت و شماری از شرکت ها اقدام به ساخت موتورهای گازسوز کوچک برای وصل کردن روی دوچرخه کرده بودند. نخستین هدف میشیو سوزوکی 64 ساله در سال 1952 ساخت دوچرخه موتوری (موپد) بود که موفقیت بزرگی برای او و شرکت ب همراه آورد. او این دوچرخه موتوری متفاوت را “پاورفری” نام گذاشت همه اجزای “پاورفری” ساخت سوزوکی بود. پاورفری اولین «موپد» واقعی جهان بود.

اولین ابتکار کمپانی سوزوکی

بعد از این چند خودرو کوچک ،اولین ابتکار سوزوکی در وسایل نقلیه دو چرخی بود که در سال 1952 نمایان شد . با تولید این دو چرخه اداره ثبت اختراعات دولت دموکراتیک ژاپن به سوزوکی امکانات و یارانه مالی لازم رو برای ادامه تحقیقات در زمینه مهندسی موتور سیکلت اعطا کرد و به این ترتیب شرکت موتور سیکلت سازی سوزوکی متولد شد . از زمان تأسیس شرکت سوزوکی، سوزولایت اولین خودروی توسعه یافته توسط این شرکت محسوب می‌شد. در آن زمان یکی از رقبای آن خودروی انگلیسی آستین 7 بود.از آغاز دهه ۶۰ سوزوکی آنچنان تولیداتش را در زمینه موتورسیکلت افزایش داده بود که نام خود را نیز تغییر داده و سوزوکی موتور شد. در سال های پایانی آن دهه سوزوکی هر ماه ۶هزار موتورسیکلت تولید می کرد. پس از آن خودروی پیشرفته تری به نام سوزوکی سوزولایت تولید کرد که آپشن ها و نکات فنی جدیدی در خود داشت و موفقیت دیگری برای سوزوکی محسوب می شد. در این دهه دو وسیله نقلیه دیگر به نام های سوزوکی کری و سوزوکی فرانتی ۸۰۰ وارد بازار شد.در همین دهه کم کم کارخانه های دیگری از سوزوکی در مناطق دیگر نیز تاسیس می شد. برای اولین بار کارخانه مونتاژ موتورسیکلت های سوزوکی در خارج از ژاپن هم راه اندازی شد و تولید سوزوکی به تایلند هم کشیده شد.

 

 

پرفروش ترین های برند سوزوکی

در تاریخچه شرکت سوزوکی برای بررسی مدل های آن به سراغ محصول پرفروش این کمپانی یعنی سوزوکی ویتارا می روییم که از سال 1988 تا الان در 4 نسل به بازار ارائه گردیده است . سوزوکی گرند ویتارایی که امروزه در بازار موجود است جزئ نسل سوم خودرو های این کمپانی است که در سال 2005 و با کد  jt معرفی شد .این خودروی ژاپنی محبوب از نظر فنی با دو نوع پیشرانه و دو نوع گیربکس به خریداران ایرانی تحویل داده شد .

پیشرانه قرارگرفته درون کاپوت سوزوکی‌های گرند ویتارای وارداتی و مونتاژی تا اوایل سال 1389، یک نمونه تنفس طبیعی 2 لیتری است که با کد J20A شناخته می‌شود. این پیشرانه با حداکثر قدرت 140 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 183 نیوتن‌متر، نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ متحرک 4WD، به هردو محور این SUV کامپکت ژاپنی انتقال می‌دهد.پیشرانه مذکور مانند بسیاری از پیشرانه‌های ساخت ژاپن، دوام بالا و استهلاک پایینی دارد؛ اما قدرت آن به‌هیچ‌عنوان برای خودرویی با وزن بیش از 5/1 تن که داعیه بیراهه‌نوردی دارد، مناسب نیست. درواقع می‌توان این پیشرانه را پاشنه آشیل مدل‌های قدیمی‌تر سوزوکی گرند ویتارا دانست که باعث شد تا این خودرو در بین عموم به ‌عنوان یک خودروی تنبل شناخته شود. این تنبلی در نسخه‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک بیش‌تر قابل لمس است و به‌خصوص در مسیرهای خارج جاده‌ای، مالک خودرو را آزار خواهد داد.

 

 

 

مجموعه یدک چی چیزی بیش از یک شرکت است. یدک چی مشتمل بر سایت و اپلیکیشن است که به جرات می توان آنرا تنها مرجع تخصصی خودرو و قطعات در کشور دانست. بستری امن و تخصصی که تمامی فعالین حوزه خودرو را در خود جمع کرده و شرایط شگفت انگیزی را به همراه با فناوری روز با امکان رشد و توسعه کسب و کارها فراهم کرده است. ما می خواهیم بهترین راه حل برای خرید و یا فروش باشیم. ما می دانیم که فناوری زندگی و کسب و کارهای ما را تغییر داده، پس شما هم برای راحتی و آسایش در کسب و کاربه ما ملحق شوید.