یدک چی
مقالات مرتبط

آشنایی با لوازم یدکی خودرو پراید


آشنایی با لوازم یدکی پراید

 

در دورانی که استفاده ازاتومبیل، جزجدایی ناپذیرزندگی انسان ها شده است و برای اکثریت افراد خرید و استفاده از این اختراع بشردر اولویت قرار دارد ، آشنایی با قطعات و لوازم مورد استفاده دراتومبیل برای تمام کسانی که به نحوی با هرنوع و مدل خودرو در ارتباط هستند ضروری است چرا که آشنایی با این لوازم از خراب شدن زودهنگام  قطعات و وارد کردن آسیب های جدی به خودروجلوگیری میکند. در این مقاله از سایت یدک چی قصد داریم تا شما را با مهمترین و کاربردی ترین قطعات و لوازم یدکی مورد استفاده در ماشین پراید آشنا کنیم .

 

 

مروری بر تاریخچه پراید :

 

با شروع تولید اولین خودرو ملی درایران توسط ایران خودرو، شرکت های مطرح دیگری وارد عرصه تولید شدند و رفته رفته خودروهای مختلف با آپشن های متفاوت در بازارخودرو دیده شد.

 شرکت سایپا یکی ازاین شرکت های فعال در حوزه تولید و مونتاژ خودرو در ایران می باشد که از سال  1345 با نام سیتروئن و با تولید  ژیان شروع به فعالیت کرد و در سال  1351با نام سایپا به فعالیت خود ادامه داد .

در گذر زمان با شرکتهایی چون  کیاموتورز وارد همکاری شد که نتیجه آن تولید محصولاتی چون پراید و سراتو بود. پراید در مدل های نسیم، صبا و 132.141.111.151.131 وارد بازارشد و در ابتدا به دلیل ظاهر متفاوت و جثه کوچکتر طرفداران زیادی به خصوص در بین جوانان داشت .

 

 

انواع لوازم یدکی پراید

درتعریف لوازم یدکی باید بگوییم که به تمامی قطعات و لوازمی که درجهت تعمیر، نگه داری وافزایش کیفیت انواع خودرواستفاده می شود لوازم یدکی گفته می شود. انواع لوازم یدکی در خودرو پراید عبارت است از :

 

 

جلوبندی :

جدا از قسمتهایی مثل سپر، گلگیر و چراغ ها و..قسمتهای مهم دیگری هستند که با جزییات بیشتر ودر جلوبندی قرار می گیرند .

قسمت جلوبندی مهمترین واصلی ترین قسمت درهراتومبیل محسوب میشود چرا که تمام قطعات اصلی اینجا در کنارهم قرارمیگیرند وارتباط بین سایر قطعات به سلامت قسمت جلوبندی درهر خودرو بستگی دارد.

 

این بخش از سه قسمت تشکیل می شود :

·        سیستم انتقال نیرو

·        تعلیق

·        فرمان  

 

سیستم انتقال نیرو :

نیروی تولید شده از موتور توسط سیستم انتقال قدرت به چرخ ها فرستاده می شود تا بتوانند به حرکت در بیایند . این سیستم  دارای مراحلی است که در زیر به آنها اشاره میکنیم .

1.     اشتعال سوخت در محفظه انتقال خودرو

2.     حرکت پیستون های داخل سیلندر توسط گاز و گرمای منبسط شده ناشی از انفجار

3.     چرخش میل لنگ موتور

4.     به حرکت در آمدن چرخ های خودرو

 

 

سیستم تعلیق درجلوبندی پراید :

 

این سیستم که با نام فنربندی هم نام برده میشود شامل قسمتهایی مثل اتاق ، شاسی و سرنشینان و..می باشد . قطعات به کاررفته در این قسمت در زیر آمده است .

 

فنر

کمک فنر

جرم فنربندی شده

جرم فنربندی نشده

 

 یک سیستم تعلیق سالم از آسیب به سرنشینان جلوگیری می کند و باعث  کم کردن ارتعاشات بوجود آمده و همچنین برخورد به موقع لاستیک خودرو با سطح جاده و کنترل و هدایت ماشین می گردد.

 

 از علایم عیب یابی سیستم تعلیق خودرو می توان به روغن زدگی از کمک فنرها ،ایجاد سرو صدا هنگام رانندگی اشاره کرد. با توجه به این نکته که جلوبندی پراید نسبت به سایر خودروها ضعیف تر است مراقبت و کنترل به موقع این سیستم در اولویت کار دارندگان این خودرو می باشد تا کمتر دچار آسیب دیدگی شود.

 

 

 

فرمان :

  فرمان خودرو هدایت خودرو را بعهده دارد و از اجزای اصلی سیستم جلوبندی می باشد .

فرمان پراید نقش اساسی در حرکت آن دارد و با کمک آن است که جهت حرکت چرخ ها مشخص می گردد. یکی ازقطعات مهم در سیستم فرمان ، جعبه فرمان پراید است که باعث ایجاد حرکت دورانی می شود. قطعات دیگری هم درسیستم فرمان پراید قراردارد مثل: سگ دست ، میله درگ، خرطومی و پیتمن .

 

نوع فرمان هایی که درخودروهای جدید تولید ایران به کاربرده می شود برخلاف پرایدهای قدمی تر که فرمان دستی داشتند ، هیدرولیکی هستند که علی رغم هزینه تهیه و تعمیرآن ،رانندگی با آنها بسیار راحتتر و چرخش فرمان در آنها سریع تراتفاق می افتد.این امرهمچنین باعث می شود لرزش فرمان کاهش پیدا کند و کنترل خودرو توسط راننده راحتترباشد .

 

 . بخش هایی که در این قسمت قراردارد به شرح زیر می باشد :

 

فرمان

چرخ دنده

غربیلک فرمان

جعبه

میل فرمان

 

سایر قطعاتی که در کنارموارد بالا قسمت جلوبندی پراید را تشکیل می دهند شامل اکسل ها ، سیبک ها ، طبق، رام ، سیستم چرخ ها می باشد.

 

 

کلاچ :

 کار اصلی کلاچ تعویض دنده می باشد بدین صورت که هر زمان که راننده اراده کند می تواند با جدا کردن اتصال موتوراز جعبه دنده بدون چرخش چرخ دنده ها و حرکت ماشین ، دنده را تعویض کند.

 

ترمز  :

 

ترمزازدیگر قطعات مهم در خودرو پراید است .با توجه به ارتباط مستقیمی که بین دیسک ترمزوبا لنت چرخ ها وجود دارد با گرفتن ترمزواصطکاک بوجود آمده درماشین خودرو متوقف می شود.

امروزه در اکثر خودروها از نوع ترمز ABSاستفاده می شود که نمونه پیشرفته ترمزهای قدیمی می باشد.

 

زمان گرفتن ترمزپراید و شروع عملکرد آن، چراغ های عقب ماشین وچراغ شیشه پشت آن روشن می شود که خود به عنوان یک هشدارحفظ فصله  برای خودروهای عقب می باشد. درنمونه های جدید پراید ترمزهای قوی تری نسب به نمونه های قدیمی تر بکاررفته شده است .بدین صورت که در چرخ های جلویی ازسیستم ترمز دیسکی استفاده شده است و در چرخ های عقب ،سیستم ترمز کاسه ای بکار رفته شده است .

 

باک بنزین

 

باک بنزین درواقع به محفظه ای ایمن گفته می شود که سوخت قابل اشتعال در آن جا می گیرد ودر واقع بخشی از سامانه موتورمی باشد که باعث سوخت رسانی خودرومیشود.

 

سازندگان این قطعه نسبت به نوع و مدل ماشین مورد نظر باک مناسب طراحی میکنند تا از نشت و تبخیر بنزین مصرفی جلوگیری شود.

 

درپراید هم با توجه به سیستم موتوری و جثه خودرو باک مورد نظر طراحی و تولید می گردد. تا قبل از سال 1382 پراید از سیستم کاربراتوری استفاده میکرد و بعد از سال 1383 سیستم انژکتوری در پرایدها کارگذاشته شد .

 

کامپیوتر پراید

 

یکی از قطعات حساس و حیاتی در پراید همین کامپیوتر است که تمام فعالیتهای الکتریکی مثل برف پاک کن و چراغ ها را بعهده دارد . این قطعه به طور معمول داخل کابین خودرودرسمت چپ داشبورد و زیرقاب فرمان قراردارد .

 

کولر

 

یکی دیگرازقطعات کاربردی در خودروپراید ، کولرآن است که از قسمتها و قطعات مختلفی تشکیل شده است و نقش تهویه و خنک سازی اتاق خودرو را در تابستان وروزهای گرم دارد.

 با انجام یکسری کارها می توان عمر قطعات به کاررفته درکولررا زیاد کرد و سلامت هوای اتاق و سرنشینان را تضمین کرد. یکی ازاین اقدامات می تواند تعویض به موقع فیلتربا توجه به کارکرد وعمرکولرباشد.

 

 

سیستم موتوری پراید

 

بدلیل وزن کم وجثه کوچکی که پراید نسبت به سایرماشین ها دارد ، موتورسبک تری برای آن درنظرگرفته شده است. قدرت این موتور71 اسب بخاراست که 4 سیلندر و 1300 سی سی حجم داردو کم قدرت ترین موتورها در بین سایر خودروها می باشد.

 

 

 گیربکس 

یک خودرو برای حرکت به عوامل مختلفی مثل منبع نیروعامل انتقال دهنده نیازدارد.یکی از وظایف گیربکس این است که نیروی مکانیکی را از منبع نیرو گرفته و به مکان مناسب انتقال دهد. علاوه برا این گیربکس کارهای متعدد و حیاتی را درخودرو و از جمله پراید بعهده دارد ازجمله می توان به جلوگیری از سرعت زیاد و خارج از کنترل، دادن قدرت حرکت معکوس به خودروهمچنین کارکردن موتور بدون حرکت خودرو را نام برد .

 

گیربکس ها از قطعات متععدی تشکیل شده اند که مهمترین انها چرخ دنده می باشد که بسته به نوع خودرو شکل و جنسشان تغییر می کند .

 

 

 

 

 در پایان با توجه به اینکه قطعات و لوازم یدکی جز لوازم مصرفی در خودرومی باشد تعویض به موقع آنها واستفاده از قطعات با کیفیت موجود در بازار بسیار ضروری می باشد. شما با مراجعه به سایت یدک چی میتوانید فروشگاههای متعددی را بازدید کنید وقطعات مورد نیاز خود را در آنها جستجو کنید .

مجموعه یدک چی چیزی بیش از یک شرکت است. یدک چی مشتمل بر سایت و اپلیکیشن است که به جرات می توان آنرا تنها مرجع تخصصی خودرو و قطعات در کشور دانست. بستری امن و تخصصی که تمامی فعالین حوزه خودرو را در خود جمع کرده و شرایط شگفت انگیزی را به همراه با فناوری روز با امکان رشد و توسعه کسب و کارها فراهم کرده است. ما می خواهیم بهترین راه حل برای خرید و یا فروش باشیم. ما می دانیم که فناوری زندگی و کسب و کارهای ما را تغییر داده، پس شما هم برای راحتی و آسایش در کسب و کاربه ما ملحق شوید.